PODSUMOWANIE SEZONU 2014/2015

2015-08-31 14:30:14

Szanowni Państwo, drodzy widzowie!

To był niezwykle pracowity i udany sezon dla naszego Teatru. W minionym sezonie na 5 scenach zagraliśmy dla Państwa 420 spektakli, wystawiliśmy 9 premier, zaprezentowaliśmy 53 tytuły. Odwiedziło nas ponad 80 tysięcy widzów, w tym 8 tysięcy na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim.

W sezonie 2014/2015 nasze spektakle i artyści byli nagradzani na najważniejszych festiwalach teatralnych (m.in. BRONIEWSKI na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy i Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi). Miniony sezon był dla naszego Teatru rekordowy zarówno jeśli chodzi o ilość nagród, jak i wysokie noty krytyków teatralnych dla poszczególnych spektakli i całego repertuaru Teatru Wybrzeże. W sezonie 2014/2015 z powodzeniem zorganizowaliśmy VII edycję przeglądu Wybrzeże Sztuki, który spotkał się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej. Miniony sezon to także początek przebudowy gdańskiego budynku, której efektem będzie powstanie nowej sceny – Starej Apteki, modernizacja Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Oczywiście to nie wszystkie wydarzenia. Było ich znacznie więcej, a ich szczegółową listę znajdą Państwo poniżej.

Przed nami kilkutygodniowa przerwa urlopowa. Nowy sezon zainaugurujemy 2 października premierą KTO SIĘ BOI WIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'go. Spektakl wyreżyseruje doskonale znany trójmiejskiej publiczności Grzegorz Wiśniewski, a w dwa małżeństwa wcielą się nasi wspaniali aktorzy: Katarzyna Dałek i Piotr Biedroń oraz Dorota Kolak i Mirosław Baka.

Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!

PREMIERY

1. Friedrich Schiller, MARIA STUART, reż. Adam Nalepa, premiera: 26 września, Duża Scena

„Kolejny spektakl w reżyserii Adama Nalepy to jego następny sukces. Jedną z głównych zalet dzieła jest nieczęsta w polskim teatrze artystycznym komunikatywność. Brak „fajerwerków" w strukturze symbolicznej pozwala na przyglądanie się centralnym bohaterkom, na świadomym podążaniu za słowem, za budowaniem w sobie potwierdzeń reguł, jakie rządzą światem bohaterów."

Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

2.TRANSMIGRAZIONE DI FERMENTI D'AMORE, reż. Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl, produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, premiera: 17 grudnia, Scena Malarnia

„TRANSMIGRAZIONE DI FERMENTI D'AMORE to wyśmienity pokaz teatru i tańca, porównywalny do najlepszych spektakli Teatru Dada."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

3.  Stefan Żeromski, PRZEDWIOŚNIE, reż. Natalia Korczakowska, premiera: 14 marca, Duża Scena

„Natalia Korczakowska zrobiła w Gdańsku PRZEDWIOŚNIE o kryzysie polskiej demokracji, rosnących nierównościach i poczuciu niepewności. Powstał spektakl może plakatowy, ale wyrazisty i zapadający w pamięć.”

Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza

4. Gabriela Zapolska, TRESOWANE DUSZE, reż. Adam Orzechowski, premiera: 15 maja, Scena Malarnia

„Bohaterowie TRESOWANYCH DUSZ to ludzie zepsuci, egoistyczni i małostkowi, a sam utwór jest ciężki w wymowie. Równie mroczna jest inscenizacja w reżyserii Adama Orzechowskiego, który wydobył dramat z zapomnienia udowadniając, jak bardzo jest aktualny.”

Katarzyna Gajewska, Dziennik Teatralny

5. Henry Jamesa, PORTRET DAMY, reż. Ewelina Marciniak, premiera: 17 maja, Duża Scena

„W PORTRECIE DAMY Ewelina Marciniak tworzy teatr współczesny à rebours, podpinając jego energię pod XIX-wieczny sceniczny tranzystor. Efekt jest znakomity.”

Paweł Soszyński, Dwutygodnik

6. Michele Riml, RAJ DLA OPORNYCH, reż. Krystyna Janda, premiera: 6 czerwca, Duża Scena, przedstawienie powstało w koprodukcji z warszawskim Teatrem Polonia

„Identyfikacja widza z bohaterem - to klucz do sukcesu tekstów Riml, wyreżyserowanych przez Krystynę Jandę. Każda kobieta na widowni ma w sobie coś z Barbary, która boi się starości i pragnie od życia czegoś więcej. Każdy mężczyzna widzi w Karolu kawałek siebie, swój strach o stratę pracy i upodobanie do świętego spokoju. W bohaterach i dialogach przeglądamy się jak w lustrze.”

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

7.  Williama Shakespeare, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, reż. Paweł Aigner, premiera: 28 czerwca, Scena Elżbietańska Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, przedstawienie powstało w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim

„Otrzymujemy spektakl przewrotny, inteligentny, zrealizowany z lekkością, skrzący się dowcipem. Tego spektaklu nie można przeoczyć."

Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita

8. Antoni Słonimski, MURZYN WARSZAWSKI, reż. Adam Orzechowski, premiera: 17 lipca, Scena Kameralna, 18 lipca, Scena Letnia

„MURZYNA WARSZAWSKIEGO - najnowszą premierę w Teatrze Wybrzeże - nie sposób zamknąć w ramach wakacyjnej rozrywki. To coś więcej niż tylko zreanimowana po latach zapomnienia komedia Antoniego Słonimskiego.[...] W ostatniej scenie Tyrański w przejmujący sposób unaocznił dramat człowieka, który zmarnował życie na udawaniu kogoś, kim nigdy nie był.”

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

9. Bolesław Prus, FARAON, reż. Adam Nalepa, premiera: 21 sierpnia, Duża Scena

„Szlachetna prostota formy, czystość przekazu i świetny finał - przygotowana przez Teatr Wybrzeże pierwsza od kilkudziesięciu lat inscenizacja FARAONA zasługuje na słowa uznania.”

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
 
WYJAZDY / FESTIWALE

Prezentacja BRONIEWSKIEGO na 13. edycji Festiwalu Prapremier.

Prezentacja ZAGRAJ TO, CZYLI 17 TAŃCÓW O CZYMŚ na Festiwalu Bharat Rang Mahotsav oraz na Ghoda Arts Festival.

Prezentacja DUETÓW NIEISTNIEJĄCYCH na Międzynarodowym Biennale Teatralnym REFLEX3.

Prezentacja BRONIEWSKIEGO na 21. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Prezentacja wersji filmowej BRONIEWSKIEGO na Telewizyjnym Festiwalu Teatrów Polski.

Prezentacja DWÓCH W TWOIM DOMU na Festiwalu Solidarni z Białorusią.

Prezentacja BRONIEWSKIEGO na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.

Prezentacja wersji filmowej BRONIEWSKIEGO na Festiwalu Dwa Teatry.

Prezentacja WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU na 19. edycji Festiwalu Szekspirowskiego.

Prezentacja wersji filmowej BRONIEWSKIEGO na Placu Defilad.

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

18 września Teatr Wybrzeże został doceniony w ankiecie miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014". Krytycy teatralni wyróżnili MARTWE DUSZE (kategoria: najlepsze przedstawienie), Janusza Wiśniewskiego (kategoria: najlepsza reżyseria, MARTWE DUSZE), Jerzego Satanowskiego (kategoria: najlepsza muzyka, MARTWE DUSZE), Agatę Bykowską (kategoria: najciekawszy debiut, SEANS) i Radosława Paczochę (kategoria: najlepsza polska sztuka, BRONIEWSKI).

7 października Robert Ninkiewicz otrzymał Nagrodę Aktorską za rolę tytułową w BRONIEWSKIM na 13. edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

19 października aktorka Sylwia Góra-Weber została laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Sopotu Sopocka Muza.

20 października aktorka Marzena Nieczuja-Urbańska oraz Halina Winiarska-Kiszkis zostały laureatkami konkursu Profesjonaliści Forbesa 2014.

7 listopada Katarzyna Dałek, Michał Jaros i Piotr Biedroń zostali nominowani do nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młody Twórca Kultury. Uzasadnienie nominacji: Katarzyna Dałek - Aktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej Teatralnej w Łodzi, która właściwie zaraz po dyplomie trafiła do Teatru Wybrzeże. A tu w krótkim czasie zagrała w kilku znaczących przedstawieniach, udowadniając, że jest jedną z najbardziej utalentowanych aktorek teatralnych młodego pokolenia w Polsce. Widzowie zapamiętali ją z dwóch ról, zupełnie odmiennych kreacji; drapieżnej Abigail Williams w spektaklu CZAROWNICE Z SALEM i subtelnej Soni w spektaklu PŁATONOW, Michał Jaros - Aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej Teatralnej w Łodzi, jeden z grupy młodych artystów zaangażowanych w ostatnich latach do gdańskiego Teatru Wybrzeże. Zagrał kilka dostrzeżonych przez publiczność i krytyków ról, z których najwybitniejsza to tytułowa kreacja w PŁATONOWIE, za którą zdobył wyróżnienie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Ostatnio można go było zobaczyć w BRONIEWSKIM, gdzie z Robertem Ninkiewiczem współtworzył postać tytułową, Piotr Biedroń - Aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, jeden z najważniejszych nabytków aktorskich Teatru Wybrzeże w ostatnich latach, artysta przez wielu krytyków uznawany za jednego z najciekawszych aktorów teatralnych młodego pokolenia. Podczas swoich dwóch, bardzo pracowitych, lat pracy na scenie Teatru Wybrzeże wystąpił m.in. w takich spektaklach, jak: AMATORKI, ŻYCIE JEST SNEM, CIAŁA OBCE czy BRONIEWSKI.

26 grudnia BRONIEWSKI, MARIA STUART oraz VII edycja Wybrzeża Sztuki znalazły się w teatralnym podsumowaniu najważniejszych wydarzeń minionego roku stworzonym przez Łukasza Rudzińskiego z portalu Trójmiasto.pl. O BRONIEWSKIM - Koniec roku szkolnego przyniósł niespodziewanie wydarzenie teatralne czerwca. Był nim spektakl Adama Orzechowskiego BRONIEWSKI, wystawiony na podstawie tekstu Radosława Paczochy w Teatrze Wybrzeże. Orzechowski przybliża wielowymiarową postać poety Władysława Broniewskiego, starając się w możliwy klarowny sposób ukazać zarówno okres wojenno-patriotyczny, pociąg do kieliszka, liczne miłości poety, jak i wewnętrzne rozdarcie artysty balansującego między buńczucznym nonkonformizmem a apatią i biernym podporządkowaniem władzom komunistycznej Polski. O MARII STUART - W podsumowaniu września nie można pominąć też premiery Teatru Wybrzeże MARIA STUART, przygotowanej przez Adama Nalepę. Spektakl jest dość skromny inscenizacyjnie, ale świetnie poprowadzony reżysersko. Największe wrażenie robią dwie gwiazdy Teatru Wybrzeże - Dorota Kolak i Katarzyna Figura w głównych rolach, czyli intrygujące zderzenie dwóch aktorskich osobowości. O VII edycji Wybrzeża Sztuki - Kolejna odsłona Wybrzeża Sztuki umocniła pozycję tej imprezy jako najciekawszego przeglądu polskiego teatru w Trójmieście. [...] WYCINKA / HOLZFÄLLEN Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy to jedno z największych teatralnych wydarzeń roku, które niemal od razu po premierze obejrzeć można było w Gdańsku dzięki przeglądowi Wybrzeże Sztuki.

29 grudnia Teatr Wybrzeże zdominował ranking 10. najważniejszych wydarzeń kulturalnych minionego roku przygotowany przez redakcję Dziennika Bałtyckiego. Nr 3.- BRONIEWSKI: Ten rok w teatrze należał do Teatru Wybrzeże. BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego to przykład bardzo udanej realizacji tej sceny. Biografia sztandarowego poety PRL stała się dla autora i reżysera okazją do rozważań o latach komunistycznego zniewolenia, bez łatwych sądów jednak i uproszczeń. Robert Ninkiewicz w roli Broniewskiego poruszająco pokazał duchową złożoność poety, momenty jego poetyckich wzlotów i życiowych upadków. Ten wiezień Łubianki i żołnierz Andersa potrafił potem pisać peany na cześć Stalina. Nałogowy lewicowiec i nałogowy pijak z jednego nigdy się nie wyleczył: z kultu polskości i kultu poezji. Złożona postać i odpowiadająca temu rola Ninkiewicza. Nr 4. - Katarzyna Figura w MARII STUART Schillera: Figura znakomicie odegrała Elżbietę Tudor i jej dramat władczyni, która wie, że władza wyklucza człowieczeństwo i serce. Cały spektakl to przede wszystkim zmagania tych dwóch charakterów: Marii Stuart Doroty Kolak i Elżbiety Tudor Katarzyny Figury. Aktorki z krwi i kości, a nie celebrytki. Nr 5. - WYCINKA na Festiwalu Wybrzeże Sztuki: WYCINKA - wybitny spektakl Teatru Polskiego we Wrocławiu, w reżyserii Krystiana Lupy, zobaczyliśmy w Gdańsku podczas festiwalu Wybrzeże Sztuki. Można by w nieskończoność wyliczać zalety tego przedstawienia. Wymieńmy to, co najistotniejsze, a zatem: szacunek dla literatury, na podstawie której powstało (intelektualna proza Thomasa Bernharda), dla wypowiadanego na scenie słowa, szacunek dla widza wreszcie. Widza, od którego się wymaga. Wielkiej klasy reżyser nie szokuje, a myśli, do myślenia zmusza też widza, a poddaje tematy - przetrzymując go na widowni ponad cztery godziny - dalekie od popkulturowej sieczki. Lupa nie kokietuje odbiorcy, nie mami tanimi chwytami, nie podlizuje się. Trzyma piękny dystans, zdając się mówić, że teatr - tak jak poezja - wcale nie musi być sztuką dla każdego, że to sztuka tylko dla wybranych.

1 stycznia spektakl CIĄG Michała Buszewicza w reżyserii Eweliny Marciniak znalazł się w teatralnym podsumowaniu najważniejszych wydarzeń 2014 roku stworzonym przez krytyka Bartłomieja Miernika. Najlepsza scenografia: Katarzyna Borkowska, CIĄG w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku - odrealniona przestrzeń, zbudowana specjalnie na potrzeby tego spektaklu. Siedzimy na kanapach. Dookoła sztuczny dym, w kieliszkach czerwona galaretka, imitująca alkohol, przy ścianie przechadza się nerwowo biały królik. Wszystko to pracuje, by pokazać jak wspaniały, boski, bajkowy jest alkohol. Tworzy atmosferę luzu, chilloutu. Do czasu zapalenia jarzeniówek... Najlepszy dramaturg, dramatopisarz: Michał Buszewicz, CIĄG w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku - za jeszcze inny obraz alkoholizmu niż ten utarty w kulturze przez Koterskiego i Smarzowskiego. Alkoholizm nęcący, kuszący, usprawiedliwiający, zaprzeczający. Najlepsza reżyseria: Ewelina Marciniak, CIĄG w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku - świetna praca, konsekwentne prowadzenie aktorów, mocno do mocnej puenty.

2 stycznia Katarzyna Figura oraz STATEK SZALEŃCÓW znaleźli się na liście najważniejszych artystów i wydarzeń 2014 roku według Dziennika Bałtyckiego: „Katarzyna Figura przeprowadziła się do Gdyni, a pracę podjęła w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Ze znakomitym skutkiem”, „Wyczekiwanym spektaklem roku był niewątpliwie STATEK SZALEŃCÓW w reżyserii Nikołaja Kolady, w Teatrze Wybrzeże.”

21 stycznia Teatr Wybrzeże został doceniony w aż 11 kategoriach w podsumowaniu teatralnym 2014 roku sporządzonym przez Gazetę Świętojańską: najlepszy spektakl: MARIA STUART i BRONIEWSKI, najlepszy spektakl dramatyczny: MARIA STUART i BRONIEWSKI, najlepsza aktorka w roli głównej: Dorota Kolak, MARIA STUART, najlepszy aktor w roli głównej: Robert Ninkiewicz, BRONIEWSKI, najlepsza muzyka: Jerzy Satanowski, MARTWE DUSZE, najlepsza scenografia: Maciej Chojnacki, MARIA STUART, najlepsze kostiumy: Janusz Wiśniewski, MARTWE DUSZE, najlepsza charakteryzacja: MARTWE DUSZE, REMUS Teatru Miniatura, najlepsze światło: MARIA STUART, najlepsza scena: „ogrodowa" z MARII STUART, najlepszy duży festiwal/przegląd: Wybrzeże Sztuki.

17 lutego Adam Orzechowski, Magdalena Gajewska i Robert Ninkiewicz zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis za realizację BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy.

13 marca Adam Orzechowski, Michał Jaros, Robert Ninkiewicz, spektakl BRONIEWSKI oraz  Wybrzeże Sztuki zostali nominowani do nagrody Pomorskie Sztormy.

25 marca Florian Staniewski został nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rolę Pluszkina w MARTWYCH DUSZACH Nikołaja Gogola w reżyserii Janusza Wiśniewskiego.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 30 marca na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2014 roku. Z ogromną radością informujemy, że twórcy  BRONIEWSKIEGO otrzymali większość najważniejszych trójmiejskich nagród teatralnych - Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Adama Orzechowskiego za reżyserię BRONIEWSKIEGO, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową w BRONIEWSKIM, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Adama Orzechowskiego za reżyserię BRONIEWSKIEGO, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową w BRONIEWSKIM, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Michała Jarosa za rolę tytułową w BRONIEWSKIM, Nagroda Honorowa Marszałka Województwa Pomorskiego za spektakl roku dla Teatru Wybrzeże za BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego.

1 kwietnia w plebiscycie publiczności 21. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych tytuł najlepszego spektaklu zdobył BRONIEWSKI, natomiast za najlepszego aktora uznano Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową w BRONIEWSKIM.

Adam Orzechowski został laureatem nagrody Pomorski Sztorm w kategorii Człowiek Roku za reżyserię spektaklu BRONIEWSKI Radosława Paczochy. Uroczyste ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród odbyło się 8 kwietnia w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

Florian Staniewski został laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rolę Pluszkina w MARTWYCH DUSZACH Nikołaja Gogola w reżyserii Janusza Wiśniewskiego. Uroczyste ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród odbyło się 23 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

3 lipca w Dzienniku Gazecie Prawnej ukazało się podsumowanie sezonu 2014/2015. Jacek Wakar wyróżnił w nim Teatr Wybrzeże, szczególnie PORTRET DAMY w reżyserii Eweliny Marciniak: „Z ostatnich miesięcy zapamiętam jeszcze na pewno OBWÓD GŁOWY Zbigniewa Brzozy z poznańskiego Teatru Nowego oraz PORTRET DAMY Eweliny Marciniak z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, którym to widowiskiem Marciniak zgłosiła akces do reżyserskiej ekstraklasy. Sukcesy Nowego i Wybrzeża potwierdzają, że teatry potrzebują czasu, by wejść na swe najwyższe obroty. Piotr Kruszczyński w Poznaniu i Adam Orzechowski w Gdańsku pracują konsekwentnie, nie zważając na mody. I dziś zasłużenie kolejnymi powstałymi na swoich scenach inscenizacjami triumfują. Teatru buduje ewolucja.”

Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali laureatami Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Neptuny 2015. Uroczyste ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród odbyło się 14 sierpnia w Dworze Artusa w Gdańsku.

VII EDYCJA WYBRZEŻA SZTUKI

Od 3 do 13 listopada trwała VII edycja Wybrzeża Sztuki. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy WYCINKĘ HOLZFÄLLEN w reżyserii Krystiana Lupy z Teatru Polskiego we Wrocławiu, spektakl STARA KOBIETA WYSIADUJE Marcina Libera z Narodowego Starego Teatru z Krakowa, DZIADY Radosława Rychcika z Nowego Teatru z Poznania, TRĘDOWATĄ.MELODRAMAT Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, CZŁAPÓWKI-ZAKOPANE Andrzeja Dziuka z zakopiańskiego Teatru Witkacego oraz nasze dwie prapremiery - BRONIEWSKIEGO Adama Orzechowskiego oraz CIĄG duetu Marciniak i Buszewicz. Z radością informujemy, że VII edycja Wybrzeża Sztuki spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.

„Wybrzeże Sztuki konsekwentnie umacnia się jako impreza eklektyczna, godząca nowoczesne interpretacje z rzadko w Trójmieście widywaną klasyką. Ogromnie zainteresowanie festiwalowymi propozycjami przekonuje, że ten kierunek jest słuszny."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

„Za najciekawsze spektakle tegorocznego Wybrzeża Sztuki można uznać BRONIEWSKIEGO Teatru Wybrzeże i nowatorsko zinterpretowane DZIADY Teatru Nowego w Poznaniu."

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

„Siódmą edycję Wybrzeża Sztuki otworzył BRONIEWSKI w reż. Adama Orzechowskiego. Wysoki poziom utrzymywał się aż do ostatniego dnia, kiedy to mieliśmy ogromną przyjemność obejrzeć WYCINKĘ Krystiana Lupy. Wysoki poziom festiwalu pozwala z optymizmem patrzeć na polską scenę teatralną. [...] Siódma edycja Wybrzeża Sztuki była zdecydowanie na wyższym poziomie niż zeszłoroczna. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że ta tendencja będzie kontynuowana."

Katarzyna Gajewska, blog gajapisze.pl

Wybrzeże Sztuki powstało przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Miasta Sopotu oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Sponsorem VII edycji przeglądu była Grupa ENERGA.

VII SEZON SCENY LETNIEJ

Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej zaprezentowaliśmy premierowego MURZYNA WARSZAWSKIEGO, AKT RÓWNOLEGŁY, WIELKĄ IMPROWIZACJĘ, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, SEANS, spektakl SKRZYNK@PANDORY oraz znakomite LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. Miło nam poinformować, że nasze spektakle obejrzało 8 tysięcy widzów!

BRONIEWSKI NA ANTENIE TVP KULTURA

Spektakl BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego został zaprezentowany na antenie TVP Kultura w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski. Transmisja na żywo z Dużej Sceny odbyła się 24 marca. Miło nam poinformować, że przedstawienie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem widzów na Dużej Scenie, widzów przed telewizorami (29 tysięcy!), a także z wysokimi notami krytyki teatralnej.

„Przedstawienie sztuki BRONIEWSKI Radosław Paczochy mocno mnie zaintrygowało. Pokazane z Teatru Wybrzeże przez kanał TVP Kultura wskazuje drogę, która może przynieść teatrowi ratunek. [...] Ta podróż przez życie bohatera jest po ludzku interesująca. A choć stawia pytania o naturę polskości, nie kontentuje się łatwymi szyderstwami.”

Piotr Zaremba, Tygodnik wSieci

„Wpatrzyłem się w trzygodzinny telewizyjny spektakl BRONIEWSKI, który cały czas mnie ciekawił, a chwilami porywał. [...] Udało się stworzyć i przekazać prawdziwie dramatyczną opowieść sceniczną, nie tylko o Władysławie Broniewskim, ale także o pierwszej połowie XX wieku w Polsce. Opowieść ta ma swój mocny rytm czasoprzestrzenny i psychodynamiczny, ale ma też ważne przesłanie, które wysławiam tak: najpierw dramat człowieczy, potem ludzki sąd o nim. Więc tak, jak w prawdziwej sztuce, a nie w propagandzie, która się teraz, w różnych wersjach, pod nią podszywa.”

profesor Andrzej Mencwel, www.andrzejmencwel.pl

„Właśnie przed chwilą skończył się spektakl BRONIEWSKI transmitowany na TVP Kultura prosto z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Wspaniała, mocna sztuka. A Broniewski - genialny i tragiczny, rewolucyjny, pijany - Polak, katolik, alkoholik, a przy tym człowiek pełen liryzmu.”

Joanna Kaffe, www.joanna-kaffe-latte.blogspot.com

BABA CHANEL W PROGRAMIE TEATR POLSKA

Instytut Teatralny przyznał środki finansowe, dzięki którym BABA CHANEL Nikołaja Kolady w reżyserii Adama Orzechowskiego wzięła udział w programie TEATR POLSKA. W ramach zeszłorocznej edycji  BABA CHANEL została z powodzeniem zaprezentowana we wrześniu, w październiku i w listopadzie w aż 7 ośrodkach kultury na terenie 3 województw. Maria Eichler z Gazety Pomorskiej w Chojnicach po prezentacji BABY CHANEL w Chojnickim Domu Kultury napisała, że „publiczność żywo reagowała na dowcipne dialogi, często kwitując je brawami, a na koniec zafundowała aktorom Teatru Wybrzeże z Gdańska owację na stojąco i nie chciała wypuścić ich ze sceny. Chyba nie może być większej nagrody...". W podobnym tonie relacjonuje naszą wizytę w Chojnicach Monika Szymecka z portalu Chojnice24: „to była nie lada gratka. A jak wieść gminna się rozniesie, przy następnej wizycie Teatru Wybrzeże z Gdańska na widowni zabraknie chyba miejsc... Chojniccy teatromani po brawach zaserwowanych aktorom mieli chyba nadzieję, by Chojnice zapadły im w pamięć i wrócili tu w kolejnych rolach." Z równie entuzjastycznym przyjęciem spotkaliśmy się w Wałczu, Nowym Dworze Gdańskim, Kartuzach, Malborku, Braniewie i Tczewie. Prezentacjom spektaklu towarzyszyły tematyczne warsztaty teatralne, w których uczestniczyły rodziny, młodzież i seniorzy. Zajęcia cieszyły się dużą frekwencją i uznaniem
uczestników.

EDUKACJA

W minionym sezonie prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 99 Warsztatów Teatralnych w tym 20 do LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, 9 Lekcji Teatralnych, 100 tur Zwiedzania Teatru, 3 Lekcje Dramatu. Miło nam poinformować, że we wszystkich działaniach edukacyjnych uczestniczyło 4500 osób!

PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny - Starej Apteki w Gdańsku, oraz modernizacja Sceny Malarnia i Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Zakończenie wszystkich prac inwestycyjnych planowane jest na 2020 rok. Małgorzata Zamorska z działu inwestycji Teatru Wybrzeże o przebudowie: „18 czerwca 2014 roku poznaliśmy projekt, który zwyciężył w konkursie architektonicznym na modernizację scen Teatru Wybrzeże. Pierwsze miejsce zajęła Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat z Poznania, która opracowuje dokumentację projektową dla modernizacji zespołu budynków Teatru Wybrzeże. Jednocześnie od listopada 2014 roku trwają prace remontowe, których zakończenie planujemy na 2020 rok. Warto podkreślić, że wszystkie remonty toczą się przy zachowaniu ciągłości pracy artystycznej. Największe zmiany widać do tej pory na ulicy Teatralnej, łączącej Targ Węglowy z ulicą św. Ducha. Przez ostatnie lata budynek tzw. Przejścia Bramnego - zlokalizowany między Zbrojownią a Starą Apteką był wynajmowany, a ponieważ jego stan techniczny był bardzo zły – budynek został rozebrany i w tym miejscu powstanie nowa scena - Stara Apteka. Tym samym w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Nowa scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej samej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem teatru, z widokiem na Targ Węglowy. Szklany łącznik odsłoni również widok z Targu Węglowego na Starą Aptekę – zabytkowy budynek z XVII wieku, na którym wkrótce rozpoczną się prace konserwatorskie. W kolejnych latach prace obejmą także modernizację Sceny Malarnia i budynek główny z Dużą Sceną – zmodernizowane zostanie foyer oraz technologia teatralna Dużej Sceny. Stare, ręcznie sterowane urządzenia teatralne zostaną wymienione na nowoczesne, automatyczne rozwiązania o nowych możliwościach scenograficznych. Ponadto, w porozumieniu z miastem planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej. Dotychczasowe prace remontowe sfinansował Pomorski Urząd Marszałkowski. W 2014 roku Samorząd przekazał na ten cel 1 100 000, w 2015 roku kolejne 4 mln. Dzięki porozumieniu pomiędzy władzami samorządowymi a władzami Gdańska - Miasto wsparło projekt kwotą  2 mln złotych. Środki na prace konserwatorskie Teatr pozyskał z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Dziedzictwo Kulturowe. Priorytet Ochrona Zabytków.” Teatr będzie składał wnioski o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Do tej pory Unia Europejska, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, wsparła wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, przekazując na ten cel prawie 574 tys. zł.”

INNE WYDARZENIA

W sezonie 2014/205 zorganizowaliśmy 27 LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział blisko 5 tysięcy widzów!

W minionym sezonie odbyło się 5 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego, miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami naszych spektakli. Z przyjemnością informujemy, że we wszystkich spotkaniach wzięło udział blisko 300 osób.

W zeszłym sezonie zorganizowaliśmy 9 edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało  400 osób.

6 września na Scenie Malarnia odbyło się Narodowe Czytanie TRYLOGII Henryka Sienkiewicza. Fragmenty TRYLOGII przeczytali: Zbigniew Olszewski, Michał Jaros, Małgorzata Brajner, Piotr Łukawski, Marzena Nieczuja-Urbańska i Katarzyna Kaźmierczak. Czytanie wyreżyserował Adam Orzechowski. Miło nam poinformować, że czytanie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności.

Premierze MARII STUART towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu AUTORZY NASZYCH PLAKATÓW, na której zaprezentowaliśmy prace Wiktora Sadowskiego, wybitnego grafika i malarza, który dla naszego teatru zaprojektował siedem znakomitych plakatów do spektakli KSIĘŻNA D'AMALFI, PORTRET DORIANA GRAYA, CHARLIE BOKSEREM, ZMIERZCH BOGÓW, NIE-BOSKA KOMEDIA, PŁATONOW i MARIA STUART.

27 listopada we foyer Sceny Kameralnej odbyło się otwarcie wystawy TERESA BYSZEWSKA: KOLAŻE Z TKANIN, SERIGRAFIE, FROTAŻE. Wystawa towarzyszyła retrospektywnej ekspozycji prac Jana Lenicy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Z okazji 23. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Fundacja Pomysłodalnia i Teatr Wybrzeże zorganizowały charytatywny koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, który odbył się 11 stycznia na Scenie Kameralnej w Sopocie.

Od 2 do 15 lutego trwały FERIE W TEATRZE W WYBRZEŻE. Miło nam poinformować, że uczestniczyło w nich niemal 700 osób! W ramach tegorocznej edycji przygotowaliśmy dla naszych młodszych i starszych widzów szereg atrakcji - prezentacje spektaklu PODRÓŻE GULIWERA oraz 12. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, warsztaty teatralne, zwiedzanie teatru oraz lekcje dramatu. Zajęcia poprowadziła Marzena Nieczuja-Urbańska i Weronika Łucyk.

12 lutego firma Ziaja została mecenasem Teatru Wybrzeże. Mecenat firmy stanowi wsparcie dla bieżącej działalności Teatru, który przyznał przedsiębiorstwu tytuł Partnera Strategicznego.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 22 marca odbyły się Drzwi Otwarte w Teatrze Wybrzeże. W programie znalazło się m.in. zwiedzanie Dużej Sceny, pokaz charakteryzacji teatralnej, znakomity BRONIEWSKI, warsztaty na Scenie Kameralnej, 13. LEKCJA NIEGRZECZNOŚCI oraz wykład dr Eweliny Damps o historii Teatru Wybrzeże. Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc widzów!

Uroczystości wręczenia nagród teatralnych Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego towarzyszyło otwarcie wystawy TEGO NIE WIDAĆ, na której prezentujemy zdjęcia z zakulisowego życia Teatru Wybrzeże. Autorem zdjęć jest Michał Szlaga, jeden z najwybitniejszych polskich fotografów, który przez blisko pół roku uczestniczył w niezwykle istotnych, ale często niewidocznych dla widzów wydarzeń z życia gdańskiej sceny. Otwarcie wystawy odbyło się 30 marca we foyer Dużej Sceny.

Teatr Wybrzeże włączył się do akcji BILET ZA 250 GROSZY odbywającej się z okazji jubileuszu teatru publicznego. W ramach akcji bilet na BRONIEWSKIEGO prezentowanego 23 maja kosztował jedynie 250 groszy. Sprzedaż biletów rozpoczęła się 11 maja i nasz spektakl został w całości sprzedany w ciągu 20 minut od otwarcia kas biletowych.

23 i 24 maja znakomity i wielokrotnie nagradzany BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego został zaprezentowany w wersji z napisami dla osób niedosłyszących i niesłyszących (napisy były wyświetlone nad sceną).

8 sierpnia Teatr Wybrzeże wziął udział w Jarmarku św. Dominika w ramach akcji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego promującej podległe samorządowi województwa instytucje kultury. Na stoisku Teatru Wybrzeże na Targu Węglowym odbyła się m.in. charakteryzacja teatralna i pokaz kostiumów teatralnych, prezentacja elementów scenografii, Teatralny Blue Box, oraz konkursy. Z przyjemnością informujemy, że nasze stoisko odwiedziło blisko tysiąc osób!

Premierze FARAONA towarzyszyło otwarcie wystawy OD TRAGEDYI DO OPERETKI - KLASYKA POLSKA W TEATRZE WYBRZEŻE, na której prezentujemy blisko sto fotogramów
ze spektakli Teatru Wybrzeże zrealizowanych na podstawie tekstów „Klasyki Żywej” polskiego teatru.

Od 31 sierpnia do 5 września trwa 4. edycja Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Teatru BOTO i Teatr Wybrzeże. Sopot Non-Fiction to jedyny w Polsce przegląd poświęcony teatrowi dokumentalnemu - jednemu z najciekawszych zjawisk współczesnej kultury, który łączy teatr, literaturę faktu i media. Prócz prezentacji spektakli i wydarzeń towarzyszących dla widzów, przez tydzień reżyserzy, dramaturdzy i aktorzy z całej Polski rozwijają projekty teatralne, inspirowane prawdziwymi historiami.

Od 31 sierpnia do 11 października w Teatrze Impresaryjnym im. Włodzimierza Gniazdowskiego we Włocławku prezentowana jest wystawa PLAKATY TEATRU WYBRZEŻE W GDAŃSKU, na której można zobaczyć plakaty zaprojektowane dla Teatru Wybrzeże m.in. przez Mirosława Adamczyka, Tomasza Bogusławskiego, Irenę Chrul, Annę Ciesielczyk, Lexa Drewińskiego, Macieja Hibnera, Franciszka Starowieyskiego i Waldemara Świerzego.

Grzegorz Kwiatkowski

KOMENTARZE

brak komentarzy

DODAJ KOMENTARZ



kod: unas