W sprawie ulicy Koziorożca

2018-10-16 10:19:40

W sprawie ul. Koziorożca (w replice do tekstu „Przebudowa skrzyżowania ul. Jednorożca i Koziorożca jest potrzebna”).

 

Po przeczytaniu tekstu „Przebudowa skrzyżowania ul. Jednorożca i Koziorożca jest potrzebna” zamieszczonego w numerze z 20 września 2019 r. „U nas”, stwierdziłem,, iż konieczne jest sprostowanie informacji, które zostały tam podane, albowiem są one przynajmniej w kilku punktach całkowicie nieprawdziwe. Z uwagi na to, iż jego Autor nie podpisał się, będę dalej zwracał się do niego per „Anonim”.

 

Szanowni Mieszkańcy, wyjaśnijmy na wstępie, że nie ma żadnych protestów przeciwko budowie ulicy Koziorożca, która jak wiemy składa się obecnie z płyt. Wszyscy chcemy, żeby powstała jak najszybciej bezpieczna, wygodna i nowoczesna ulicy Koziorożca, co do tego nie ma sporu.

 

Zaniepokojenie i sprzeciw powodują dwie kwestie – planowane połączenie ul. Koziorożca z Kielnieńską oraz dwa gigantyczne ronda, które mają powstać tuż za Centrum Handlowym Czerwona Torebka, bez ścieżek rowerowych. To, że Miasto planuje połączenie ulicy Koziorożca z ul. Kielnieńską jest faktem (wbrew temu co twierdzi Anonim). Uzyskałem potwierdzenie tego m.in. w odpowiedzi na pytania zadane urzędowi w trybie dostępu do informacji publicznej. W odpowiedzi UM Gdańsk przyznał nie tylko, iż takie połączenie z ul. Kielnieńską jest planowane, ale także to, iż dopuszcza się ruch tranzytowy przez ul. Koziorożca oraz, że nie przeprowadzono jakichkolwiek badań, jak to połączenie wpłynie na ruch samochodowy wewnątrz naszego osiedla[1]. A wpłynie niestety, bowiem wstępne symulacje wskazują, że w wyniku bezpośredniego połączenia ul. Koziorożca z ul. Kielnieńską na ulice naszego osiedla wleje się ruch tranzytowy z zakorkowanej Kielnieńskiej w kierunku Węzła Owczarnia (m.in. ulicą Jednorożca i Wodnika), Renku oraz terenów „przemysłowych” w Osowej. Dodajmy do tego, iż ruch na Kielnieńskiej będzie się wzmagał z uwagi na planowane włączenie obwodnicy metropolitalnej oraz trasy lęborskiej do węzła Chwaszczyno oraz braku tzw. Nowej Kielnieńskiej.

 

W związku z tym należy podkreślić, iż ruch wewnątrz dzielnicy, zgodnie z opiniami fachowców, powinien być uspokajany przez eliminację ruchu obcego na wszystkich ulicach wjazdowych do osiedla o charakterze przelotowym, w tym na ulicach Wodnika i Sołdka, a nie koncentrowany na drodze tranzytowej wzmagającej obcy ruch na osiedlu. Taką właśnie bezpośrednią drogą tranzytowoą stanie się ulica Koziorożca w przypadku połączenia jej z ulicą Kielnieńską.

 

Powstaje pytanie, czy tego chcemy? Czy chcemy koncentracji obcego ruchu tranzytowego z Kielnieńskiej, który rozleje się po całej dzielnicy zagrażając bezpieczeństwu naszych dzieci? Czy chcemy jeszcze więcej spalin i hałasu, poza tym z obwodnicy? W odpowiedzi na te problemy i retoryczne pytania powstał alternatywny projekt „Nowego Osowskiego Deptaka z parkiem i ścieżką rowerową”. Projekt ten to w istocie propozycja zmiany oblicza Osowy, jako osiedla położonego wzdłuż obwodnicy i wiecznie zakorkowanej ulicy Kielnieńskiej, osiedla, w  którym dominują samochody, jest coraz mniej zieleni, a matki z dziećmi, młodzież, osoby uprawiające jogging muszą poruszać się wzdłuż osowskich dróg wdychając spaliny.

 

Nowy Osowski Deptak obejmowałby odcinek od ul. Kielnieńskiej, wzdłuż ulic Smugowej i Szafera, aż do Centrum Handlowego Czerwona Torebka (długość ok. 500 metrów). Pozwoliłby on na stworzenie przyjaznego wejścia do centrum dzielnicy dla mieszkańców, wolnego od ruchu samochodowego wraz z parkiem, który mógłby powstać na ostatnim w tej części dzielnicy terenie zielonym pomiędzy ulicami Szafera, Komety i Cefeusza[2]. Deptak stałby się ciągiem komunikacyjnym umożliwiającym bezpieczne przemieszczanie się pieszych, rowerzystów, matek z wózkami, młodzieży spieszącej się do osowskich szkół, stałby się miejscem do spacerów, uprawiania joggingu dla wszystkich mieszkańców. Deptak stanowiłby zatem dogodne i bezpieczne połączenie pomiędzy ul. Jednorożca a ul. Kielnieńską, gdzie znajdują się m.in. popularne przystanki autobusowe, umożliwiłby bezpośrednie dojście do osowskiego lasu, itp.

 

Chcę, podobnie jak sądzę wielu innych mieszkańców, spokojnej i bezpiecznej dzielnicy. Realizując projekt budowy nowego deptaka z parkiem zamiast ruchliwej, tranzytowej drogi, mamy szansę na ocalenie jednego z niewielu terenów zielonych w tym miejscu naszego Osiedla. Uważam, że mieszkańcy powinni mieć możliwość dokonania świadomego wyboru, będąc w pełni poinformowani o konsekwencjach tranzytu z Kielnieńskiej przez ul. Koziorożca oraz możliwościach jaką daje alternatywne rozwiązanie w postaci nowego deptaka w naszej dzielnicy.

 

Wracając do Anonima, z przykrością stwierdzić trzeba, że nie wie o czym pisze twierdząc, że dwa gigantyczne 30 metrowe ronda o dużej przepustowości oraz pozbawione ścieżek rowerowych, to rozwiązanie idealne dla mieszkańców. Pisze też nieprawdę o nielegalnie zajmowanym terenie insynuując, że osoby podpisane pod petycją mają z tym coś wspólnego. Przede wszystkim jednak, Anonim ucieka się do argumentów najniższych lotów, tzw. argumentów ad personam. Wymienia osoby podpisane pod pismem do prezydenta miasta i drwiąco stwierdza, że może nie wiedzą, iż znalazły się jakimś komitecie. Otóż Panie Anonimie, jako jedna z tych osób odpowiem Panu, że doskonale wiemy, w jakim komitecie się znajdujemy. Mieszkam w Osowie już 20 lat i uważam, że mam prawo wypowiadać się w sprawach tej dzielnicy, na której mi zależy, nie mniejsze niż Pan, nie będąc przy tym obrażanym w anonimowych tekstach. Tak się dziwnie składa, że zwolennicy połączenia Koziorożca z Kielnieńską zabierają głos na łamach „U nas” anonimowo, Pan Anonim nie jest pierwszy. Najwyraźniej brak im odwagi. I jeszcze rada na koniec. Panie Anonimie, niech się Pan dobrze zastanowi, zanim zacznie Pan ponownie obrażać szanowanych mieszkańców tej dzielnicy wprowadzając przy tym  mieszkańców w błąd podawaniem nieprawdziwych informacji na ten ważny dla naszej dzielnicy temat.

Adam Wiśniewski

KOMENTARZE

Panie Adamie To nie jest tak, że po połączeniu ul. Kielnieńskiej z ul. Nowy Świat za pomocą nowej ul. Koziorożca, wpadnie na Osowę dodatkowy ruch tranzytowy. To jest droga równoległa do obwodnicy, a nie do niej prowadząca. Poza tym samochody, które będą przejeżdżać nową ul. Kielnieńską, już po Osowej jeżdżą. I to nie jest tak, że nagle zmieni się kierunek poruszania się obcych samochodów z relacji Chwaszczyno - obwodnica, na relację równolegle do obwodnicy, gdyż ul. Wodnika też jest równoległa do obwodnicy i nie powoduje to, że wszystkie samochody jeżdżą tą ulicą zamiast obwodnicą (oczywiście część samochodów tak się porusza, ale jest to ułamek całkowitego ruchu). Jedyne co mnie martwi w omawianym projekcie, to zapowiedź braku ścieżek rowerowych. Uważam, że jest to poważny błąd, gdyż od paru lat masa działań idzie w kierunku zwiększenia ruchu rowerowego (w tym zachęcanie dzieci do takiej aktywności), a tu chce się wybudować nową drogę pozbawioną ścieżek - to nie tylko zaprzeczenie ideom miasta Gdańska, ale również stworzenie zagrożenia dla dzieci, które będą musiały jechać tą drogą do szkoły (przypominam o akcji "Rowerowy maj", w której dzieci codziennie w maju jeżdżą do szkoły rowerami). W związku z tym jeśli obawiamy się, że nowa ul. Koziorożca stanie się trasą przelotową przez Osowę, to raczej powinniśmy ich w kierunku uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości, a nie zrobienia z Osowy dzielnicy pozbawionej dróg - wbrew pozorom to sami osowianie generują potężny ruch we wschodniej części Osowy (w tym na ul. Wodnika), a nie pojazdy ruchu tranzytowego. Popieram jednak Pana Adama w zakresie ścieżek rowerowych - uważam, że mu osowianie nie powinniśmy ich odpuszczać - dla bezpieczeństwa naszego i naszych dzieci.

Grzegorz, 2018-10-16 14:42:03


No tak. Budowa nowego deptaka z parkiem. Czyli mówiąc kolokwialnie "leśniczówka" A kto będzie tędy chodził? Ile osób? Dzieci do szkoły i matki z wózkami. Fajnie, ze tacy istnieją to można się powoływać. To tak jak z naszymi politykami. Wszystko przeliczają na budowę przedszkoli. Zabawne. Tego czy tamtego nie warto budować bo można by za to pobudować ileś tam przedszkoli. A przedszkoli jak się nie budowało to i nie buduje. Co do deptaka to kiedy pan Adam ostatni raz był na deptaku przy starej szkole podstawowej lub w parku Chirona? Piękny park i spokojnie. Nie ma tłumów. Na Pana Adama też czeka tam ławeczka. Polecam.

Henryk S, 2018-10-16 16:29:34


nie zgadzam się z opinią Grzegorza, ze połączenie Nowego Swiata z Kielnieńską nie spowoduje wlania się ruchu tranzytowego na Koziorożca. Ludzie mają naturalną skłonność do skracania sobie drogi/w tym przypadku na lotnisko, do Zukowa, na Kaszuby/, a co będzie się działo w przypadku korków na obwodnicy /już częstych/.oby nie było za póżno!

gośka, 2018-10-16 20:50:03


chciałbym zwrócić uwagę,ze w okolicy ulicy Sołdka, Smugowej nie ma terenów parkowych, a mieszka tam wielu starszych ludzi, którzy częśto nie mają już siły i zdrowia by dotrzeć do odległego parku na Chirona.dzisiaj na spornym terenie widziałem spacerującą starszą osobę o lasce.niech Henryk pamięta,ze kiedyś też będzie stary i schorowany.Szybciej niż mysli. teren przy Szafera doskonale nadaję się na stworzenie miejsca dla osób starszych i dzieci!

emeryt, 2018-10-17 00:04:53


teraz liczą się tylko młodzi ,dla nich 500+, mieszkanie+,szkoła +, ja proponuję jeszcze ,auto+ ,komputer + i tak rozleniwieni tym dobrobytem szybko się zestarzeją. domagam się terenów zielonych i rekreacyjnych w tzw starej osowej /dawna spółdzielnia osowa/dla dzieci iosób starszych. prponowany w liście p. Adama teren doskonale się do tego nadaje.

spragniony zieleni, 2018-10-17 00:44:20


Koziorożca stanie się drogą tranzytową na trasie: Gdynia- obwodnica-Kielnienska-Koziorożca-stacja benzynowa dla tirów/czerwona torebka/-Barniewice-Zukowo-Kaszuby

krych, 2018-10-17 00:49:20


Korki na obwodnicy będą coraz częstsze bo jakieś ciecie z Kolbud i okolic zablokowały budowę drugiej obwodnicy. Wyszli z założenia podobnego jak u nas. Nie pozwólmy budować, będzie spokój!

czarnagocha, 2018-10-17 09:09:36


Co Ty wypisujesz za brednie?? Trasa tranzytowa dla tirów jadących z Gdyni do Żukowa przez Osową?? Hahahah. Chyba nie widziałeś tira. A niby to jak do Żukowa z ulicy Nowy Świat?? Którędy? Planetarną po przebudowie? Myślisz, że tir na tych zakrętach da sobie radę? A wiadukty pod torami? Przecież mają tylko 3 m wysokości. Co będą spuszczać powietrze z opon i zdejmować część ładunku??? A potem kluczyć zakrętami po wioskach? Tak??? Co Ty wypisujesz???? Uważasz, tak jak aktualny szef telewizji, że "głupi lud to kupi"??? Aktualnie tiry jeżdżą drogą krajową przez Chwaszczyno a docelowo pojadą nową drugą obwodnicą. Tak już na marginesie: czy krych i spragniony zieleni to nie ta sama osoba?

cytt, 2018-10-17 09:51:58


do cytt, masz małą wyobrażnię człowieku! od Nowego Swiatu na Kaszuby zbudują kolejny etap tranzytowej .Wszystko dla deweloperów i właścicieli działek inwestycyjnych w Barniewicach i okolicy.um już kiedyś kombinował jak puścić przez Osowę 4 pasmową drogę z wielkimi kładkami dla pieszych.

krych, 2018-10-17 11:19:36


Jaki kolejny etap tranzytowej? Której drogi i niby jak biegnącej? A widziałeś projekt Koziorożca i stosowane co 100 m spowalniacze w postaci wysepek? Niby jak ma tamtędy iść ruch tranzytowy, przecież to niedorzeczne. A straszenie mającą powstać inwestycją w Barniewicach (hala magazynowa) to już kłamstwo, bo inwestor wyremontuje ul. Meteorytową od Obwodnicy do wiaduktu pod torami PKM w Barniewicach. Stacji benzynowej dla tirów przy Czerwonej Torebce nawet nie skomentuję.

Luk, 2018-10-17 17:09:39


Jakoś zaczynam mieć wrażenie, że nie wszyscy mówią z sensem. Mówią, żeby mówić. Wywlekają jakieś dziwne argumenty.

beti, 2018-10-17 22:12:15


Grzegorz i czarnagocha sami sobie zaprzeczają i nawet tego nie zauważają. To, że Koziorożca będzie rownolegla do obwodnicy a obwodnica coraz bardziej zakorkowana spowoduje, że kazdy kto tylko będzie mógł będzie jechał tranzytowa Koziorozca. I na nic nest pisanie "ja bym się nie bał " czy odwolywanie sie do wiary sąsiadów bo tu liczy się wiedza fachowców.

Moos,, 2018-10-17 22:13:48


Wodnika i Barniewicka też są równoległe do obwodnicy - jaki na nich teraz obserwujesz ruch tranzytowy? Pewnie nie wychodzisz ze swojego grajdołka przy ul. Szafera/Komety, więc nie widzisz, że po Osowie poruszają się w większości mieszkańcy (oprócz jedynej drogi tranzytowej, czyli Kielnieńskiej).

Luk, 2018-10-18 09:06:27


DODAJ KOMENTARZ



kod: unas